Utila en beginnetje Costa Rica - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Mark Leeuwen - WaarBenJij.nu Utila en beginnetje Costa Rica - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Mark Leeuwen - WaarBenJij.nu

Utila en beginnetje Costa Rica

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

02 Oktober 2014 | Costa Rica, Turrialba

Hola chicas y chicos, familia y amigos!!
Yo llegar en Turrialba, Costa Rica 4 days ago, I’ve had 2 spanish lessons so far and most what I just wrote I got from the dictionairy thats in front of me. De zinsopbouw zal dus ook niet helemaal kloppen want de Spaanse grammatica is knap lastig. Zeker als je van Spaans, naar Engels en dan naar Nederlands moet denken.
New friends who will read this, please just copy/paste to google translate cause the rest will be dutch written ;)

Voor mijn gevoel heb ik ongeveer een maand in te halen om jullie te vertellen wat ik allemaal al heb meegemaakt sinds het vorige verslag terwijl het amper 2 weken geleden is dat ik mijn “first stop” verslagje schreef.
Nu ben ik alweer op mijn derde bestemming, maar ik ga jullie eerst met veel enthousiasme vertellen over mijn tweede besemming:

Honduras/utila!
Op 19/09 vloog ik van Miami naar San Pedro Sula, de hoofdstad van Honduras. In volle overtuiging van dat ik een ophaalservice had geregeld via de duik school, loop ik de (enige) arrivalgate uit op zoek naar iemand met een briefje met mijn naam erop….. niemand… bam eerste reishobbel in de weg. Wat moet ik nu in godsnaam doen? Het is 8 uur ’s avonds lokale tijd, natuurlijk al pikkedonker en aan de ‘customer service’ balie is niemand te vinden. Airport wifi? Sure! “We have sent you an email to verify your account”….. thanks, very facking usefull ;). Gina was in dit geval mijn redding. Een hele lieve dame, werkzaam als grondstewardess. Zij regelde het juiste telefoonnummer van de duikschool voor wat overleg en ze hielp me in een veilige taxi die me naar een veilig hotel bracht.
Ja het hotel had inderdaad een portier die zorgde dat het minischuifslotje netjes dicht zat… dat was het. Dus ik zat daar tussen vier muren, geen ramen, te luisteren naar de geluiden van buiten. SCARY AS HELL!! I tell you! Enorme menigten schreeuwende mensen. Het klonk alsof er oorlog was uitgebroken. Automatisch vorm je ook een beeld in je hoofd…. Dus ik heb als een roos geslapen… met mijn Bear gyrilis mes op het nachtkastje.
Utila
op Utila was het compleet anders. Utila is relaxed, een stuk veiliger, vriendelijker, kleurrijker, mooier en er leven beesten van krabben op straat :P
‘open water diver’ worden was een makkie! Ja Dave ik ben er nu ook een en ik ga je wel een beetje jaloers maken met wat foto’s ;) verder was de vibe bij Utila Dive Center echt heerlijk caribisch! Super toffe mensen, een goede instructeur en een geweldige onderwaterwereld. Het was dat ik mijn ticket naar Costa Rica al geboekt had, anders had ik zeker nog mijn advanced gehaald.
Verder laat ik voor Utila de foto’s voor me spreken, veel kijkplezier!

Costa rica
Ok een kleine basiskennis Spaans had wel handig geweest. Gelukkig hebben we handen en voeten in elke taal, dus van San José naar Turrialba reizen ging nog best goed. In de bus een man gevraagd om me te helpen op tijd uit te stappen en de buschauffeur te vertellen dat mijn backpack nog in het bagageruim lag. Stel je voor dat ie weg rijdt met m’n alles!
2 dagen later kwam ik er achter dat Turrialba echt heeeel dorpelijk is. Iedereen kent elkaar wel via via en zo kreeg ik van de schoonmaakster het telefoonnummer van de man die mij in de bus geholpen heeft, want mocht ik een keer uit willen, dan kon ik hem bellen had hij tegen haar gezegd (ze zijn buren van elkaar). Heerlijk toch! Zo heb ik het ook al voor elkaar dat ik vrijdag kan gaan werken als koffiebonenplukker bij het bedrijf van de vader van de manager :D
ik hoef alleen maar op te passen voor de slangen, that’s all.
Oh mensen! Kijk de foto’s maar. De sfeer is heerlijk hier, we kunnen uit de kraan drinken, we hebben uitzicht op de Turrialba vulkaan (last erupted 1866, so it’s almost open for vist… right), er vliegen prachtige grote vlinders, andere insecten doen ook gezellig mee, we hebben les op de veranda’s buiten, er zijn allerlei activiteiten e doen en die zal ik gaan doen ook!!
als dit geen sfeerimpressie geeft, dan mag je een cursus begrijpend lezen gaan volgen ;)
Ondanks alle heerlijkheid is er toch “een downside to every story”. Zo kwam ik er op toch wel schokkende wijze achter dat je van je verleden niet kunt vluchten, waar je ook gaat.
Zo is namelijk door een zeer ongelukkige situatie de lieve lobbes van de eigenaren van een platformpje gevallen en heeft zich daarmee aan zijn eigen riem…. Ja, wat een klotezooi. Even keihard met m’n neus op de feiten en niemand om het mee te delen.
En weer verder. Genoeg om van te genieten. Vandaag naar een paradijselijke plek met een waterval geweest en komend weekend voeg ik mij bij een raft trip met overnachting bij een camping. VET!!

Lieve Allemaal, geniet van de foto’s en van alle vorige reacties heb ik echt enorm genoten dus blijf dat lekker doen!

Met liefde,
Mark

PS: die walvishaai is ongeveer 15M :D meest magische ervaring van allemaal!

  • 02 Oktober 2014 - 08:47

    Denise:

    Fijn om weer wat van je te horen! Blij om te lezen dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin heb! Knuffel voor jou! Xxx

  • 02 Oktober 2014 - 08:55

    Iris :

    Heel leuk om je verhalen te lezen en fijn dat alles goed met je gaat! Kijk alweer uit naar je volgende verhaal!

    Liefs Iris

  • 02 Oktober 2014 - 08:59

    Samudra:

    Lieve Mark,

    Wat kun jij smakvol schrijven zeg! En idd heel beeldend.. de vlinders vliegen hier samen met de insecten ook door de huiskamer.. gelukkig in gedachten.
    Wat een avontuur en het nog pas net begonnen.
    Geniet van alle avonturen die komen gaan!

    Liefs Sam

  • 02 Oktober 2014 - 09:10

    Richard:

    Ola Mark,

    (Tot zover mijn spaans). Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Ook al wat vrienden en handige kennissen opgedaan lees ik;).
    Begin wel behoorlijk jaloers te worden terwijl ik hier achter mn studieboeken zit. En gaaf dat je gaat raften, weet je de naam van de rivier?

    Veel plezier weer daar en geniet van de mooie natuur!

    X Richard

  • 02 Oktober 2014 - 09:40

    Bianca:

    Hoi mark!

    Wat fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Via de foto's en je verhalen kan ik mooi een beetje mee genieten. Paar jaar geleden was ik ook in Costa Rica. Ik hoop dat jij het daar net zo naar je zin gaat hebben als ik toen!

    Liefs Bianca


  • 02 Oktober 2014 - 10:02

    Petra:

    Hey Mark,

    Wat een super verhaal over een prachtig avontuur tot nu toe. Ben nu al benieuwd naar het volgende verslag. Geniet!!!

    Liefs Petra


  • 02 Oktober 2014 - 10:48

    Linda:

    Genoten van je foto's en je verhaal!! Heerlijk vermaak tijdens mijn 'extra pauze'. Fijn dat we er zo een beetje bij kunnen zijn :) Wel even schrikken van de lobbes! Leuk om ook de mensen te zien die je ontmoet. Zo te zien moet je haar nog wat doorgroeien, als ik zo de eerste paar foto's zie XD Fijn dat je nog niet al je tickets hebt geboekt en dan de vrijheid hebt om ergens idd langer te blijven, als je dat op dat moment wilt. Wat staat er ook alweer hierna op het programma?

    Ik zal over een tijdje de verslagen uitprinten om aan oma en omi te geven.
    Lekker verder genieten, broertje!

    Dikke kus van ons

  • 02 Oktober 2014 - 11:30

    Theo:

    Hey Mark, Costa Rica,....mijn favoriet. Veel Mooie Kikkers :-) , Corcovado is voor mij het mooiste schiereiland. ... en zoals je schreef heel aardige mensen en veel andere dieren. Voor mij was t bijzonder te weken dat Costa Rica in 1950 (?) heeft besloten t leger af te schaffen,.. heeft toch geen zin in zo'n klein landje om te gaan vechten en al dat geld in onderwijs te stoppen. Ieder dorp hoe klein ook heeft een schooltje en >95% van de bevolking kan lezen en schijven,..... is meer dan in NL !!!
    Een prachtig land. GENIET van deze bijzondere ervaringen.


  • 02 Oktober 2014 - 13:33

    Ghis:

    Mark, wat schrijf je leuk! Nu al zoveel beleefd en je bent nog maar 'net' weg. Goed om te horen dat je gave dingen onderneemt, die raft trip; awesome! Ik heb nu al zin in die GoPro opname;)! Kijk uit naar je volgende stuk! Groetjes uit Mokum! X

  • 02 Oktober 2014 - 15:05

    Joooooo:

    je verhaal klinkt top! Foto's kijken op m'n telefoon is alleen drama! Dus dat doe ik thuis

  • 02 Oktober 2014 - 15:47

    Tessa:

    Hey Kerel,

    You look so happy, free and excited in all the shots, beautiful! The writing is exactly as I know u: honest, fast and bubbly :). You seem to be doing exactly what ur supposed to be doing, good on ya mate. And the most wonderful of all, after all this dreaming and planning: you're really doing it :D.
    Be safe, dear Dutchie _/|\_!

    Dikke Liefs, Xo

  • 02 Oktober 2014 - 15:48

    Tessa:

    Btw: Love the hair ;)!

  • 02 Oktober 2014 - 17:39

    Dave:

    Heejjjjj mark

    Goed om weer wat van je te horen en goed om te horen dat t goed met je gaat! Ja je heb me zeker wel een beetje jaloers gemaakt met je foto's ;) wat gaaf zeg met een walvis haai.
    Veel succes met de rest van je reis en hou je taai maatje!!

  • 02 Oktober 2014 - 19:08

    Nadine:

    No words needed. Heerlijk om te lezen over je avonturen! Keep up the advanture :D

  • 05 Oktober 2014 - 20:34

    Mam...of Moeders :) :

    Hey heerlijke bonenplukker van me!! Wat schrijf jij er lekker op los zeg! Heerlijk genieten met een kippevelletje en zelfs bijna een traan bij het lezen van je verslag. Blijf dat vooral doen, het is zo fijn om even mee te mogen liften op je avontuur en hoe jij het voelt en beleeft. Heftig van het hondje zeg! Bellen mag altijd he, of een oproepje om gebeld te worden xx

    Nou lieverd, hou de slangen op afstand!!! En .......GENIET!!! Love you

  • 05 Oktober 2014 - 20:38

    Mam...of Moeders :) :

    En oooooooh die foto's!!!! PRACHTIG ...Wat geniet jij zeg ;)

  • 08 Oktober 2014 - 09:02

    Eva:

    Waauah een WallShark, mazzelaar!! Super hoor, dus dat duiken is goed bevallen en smaakte naar meer zo te horen :) Verder zien de foto's er super uit, super mooie natuur en al veel mensen ontmoet zo te zien. Ja en dat het verleden je bij blijft ook aan de andere kant van de wereld, is zeker heftig, en dan mis je vrienden/familie het meest! Succes Mark en heel veel plezier maar volgens mij zit dat wel goed. XX Eef

  • 08 Oktober 2014 - 22:34

    Jan-Dirk:

    Hoi man, als ze nog een columnist zoeken bij de Volkskrant, ga ik jou aanbevelen.
    Verder spat het genieten en de realiteit er van af, ga zo door! Liefs JD

  • 02 November 2014 - 18:57

    Jolanda Van Leeuwen:

    Hoi Mark,
    Heel leuk en fijn om je verhalen te lezen. Zo blijven we aardig op de hoogte waar je bent en wat je allemaal beleefd.
    Veel plezier en een dikke knuffel.
    Tante Jolanda

  • 01 December 2014 - 20:46

    Mam:

    Schatje...waar benjijnu??

  • 02 Januari 2015 - 16:02

    Jan Van Leeuwen:

    ha Mark,
    even een 'goed nieuwjaar" berichtje.
    Dus.... hierbij ook namens de andere gezinsleden vanuit het verre en koude Nederland, een heel goed, gezond en avontuurlijk 2015 toegewenst.

    groetjes en laat maar weer eens iets van je horen....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Turrialba

Mark

Actief sinds 06 Juli 2014
Verslag gelezen: 755
Totaal aantal bezoekers 6094

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 10 April 2015

7 continenten in 1 reis

Landen bezocht: